Kirjan perusajatus on että markkinointi voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen jotka ovat markkinointi 1.0, 2.0 ja 3.0. Viimeisimpään ollaan juuri siirrytty. Kerron nyt pääasiat markkinoinnin vaiheista:)
Markkinointi 1.0
- Tätä vaihetta elettiin teollisen vallankumouksen aikaan
- Markkinointi oli tuotekeskeistä ja käytännöllistä
- Ainut tavoite oli tuotteen myynti
- Ihmiset nähtiin yhtenä massana
- Tämä vaihe alkoi kun teknologia ja Internet alkoivat kehittyä
- Markkinointi alkoi olla käytännöllisyyden lisäksi myös tunneperäistä
- Asiakkaan tyytyväisyys otettiin huomioon
- Tähän markkinoinnin vaiheeseen on johtanut uuden ajan teknologia.
- Markkinointi on muuttunut yhteisölliseksi, kulttuuriseksi ja henkiseksi.
- Tässä vaiheessa maailman parantamis-ajatusta arvostetaan, ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys otetaan huomioon
- Ihminen nähdään henkisenä ja tuntevana yksilönä (ei massana)
- Yhteistyö yritysten sekä asiakkaiden kanssa on tärkeää
- Luovuutta ja taidetta arvostetaan ja luovat ihmiset ovat niitä jotka vaikuttavat ja muuttavat maailmaa
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä markkinoinnin työkaluista ja sen voi jakaa kahteen osaan:
Ilmaisevaan sosiaaliseen mediaan johon kuuluu mm blogit, facebook, youtube, flickr ym.
Yhteisölliseen sosiaaliseen mediaan johon kuuluu esimerkiksi tietopalvelut kuten Wikipedia, sekä mainospalvelimet kuten Graigslist.
Kirjan kirjoittajat ovat laatineet markkinointi 3.0:lle kymmenen käskyä:
- Rakasta asiakkaitasi ja arvosta kilpailijoitasi
- Kun ajat muuttuvat, muutu niiden mukana
- Tee arvosi selviksi, äläkä luovu niistä
- Kekity niihin asiakkaisiin joille voit tuottaa eniten hyötyä
- Kohtuulliset hinnat ja laatu kulkevat käsi kädessä
- Auta tulevia asiakkaita löytämään sinut
- Asiakassuhteiden tulisi kestää läpi koko elämän
- Jokainen yritys on palveluyritys, sillä jokainen tuote synnyttää myös palvelun
- Paranna liiketoimintaprosessejasi joka päivä
- Viisas yritysjohtaja pohtii päätöksensä vaikutuksia laajemmin
olen lukenut!:)
VastaaPoista