keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Markkinointi

Syysloman aikana oli tarkoitus lainata ja lukea jokin markkinointi-aiheinen kirja. Joten kävimme Salon kirjastossa etsimässä sopivaa kirjaa Hetan kanssa. Opettajan etukäteen ehdottamista kirjoista siellä oli vain yksi, Heta valitsi sen ja itse löysin kirjan nimeltä Markkinointi 3.0 jonka on kirjoittanut Philip Kotler, Hermanawan Kartajaya ja Iwan Setiawan. Kirja on kirjoitettu vuonna 2011 joten se ei ole kovin vanha. 

Kirjan perusajatus on että markkinointi voidaan jakaa kolmeen eri vaiheeseen jotka ovat markkinointi 1.0, 2.0 ja 3.0. Viimeisimpään ollaan juuri siirrytty. Kerron nyt pääasiat markkinoinnin vaiheista:)

Markkinointi 1.0 
  • Tätä vaihetta elettiin teollisen vallankumouksen aikaan
  • Markkinointi oli tuotekeskeistä ja käytännöllistä
  • Ainut tavoite oli tuotteen myynti
  • Ihmiset nähtiin yhtenä massana
Markkinointi 2.0
  • Tämä vaihe alkoi kun teknologia ja Internet alkoivat kehittyä
  • Markkinointi alkoi olla käytännöllisyyden lisäksi myös tunneperäistä
  • Asiakkaan tyytyväisyys otettiin huomioon
Markkinointi 3.0
  • Tähän markkinoinnin vaiheeseen on johtanut uuden ajan teknologia.
  • Markkinointi on muuttunut yhteisölliseksi, kulttuuriseksi ja henkiseksi.
  • Tässä vaiheessa maailman parantamis-ajatusta arvostetaan, ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys otetaan huomioon
  • Ihminen nähdään henkisenä ja tuntevana yksilönä (ei massana)
  • Yhteistyö yritysten sekä asiakkaiden kanssa on tärkeää
  • Luovuutta ja taidetta arvostetaan ja luovat ihmiset ovat niitä jotka vaikuttavat ja muuttavat maailmaa
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä markkinoinnin työkaluista ja sen voi jakaa kahteen osaan:
Ilmaisevaan sosiaaliseen mediaan johon kuuluu mm blogit, facebook, youtube, flickr ym.
Yhteisölliseen sosiaaliseen mediaan johon kuuluu esimerkiksi tietopalvelut kuten Wikipedia, sekä mainospalvelimet kuten Graigslist.

Kirjan kirjoittajat ovat laatineet markkinointi 3.0:lle kymmenen käskyä:
  1. Rakasta asiakkaitasi ja arvosta kilpailijoitasi
  2. Kun ajat muuttuvat, muutu niiden mukana
  3. Tee arvosi selviksi, äläkä luovu niistä 
  4. Kekity niihin asiakkaisiin joille voit tuottaa eniten hyötyä
  5. Kohtuulliset hinnat ja laatu kulkevat käsi kädessä
  6. Auta tulevia asiakkaita löytämään sinut
  7. Asiakassuhteiden tulisi kestää läpi koko elämän
  8. Jokainen yritys on palveluyritys, sillä jokainen tuote synnyttää myös palvelun
  9. Paranna liiketoimintaprosessejasi joka päivä
  10. Viisas yritysjohtaja pohtii päätöksensä vaikutuksia laajemmin














1 kommentti: